Nicolae Tonitza

Nicolae Tonitza

Biografie Nicolae Tonitza (1886-1940)

Pictor şi grafician român

S-a născut pe 13 apr 1886.
S-a stins din viaţa în data de 26 feb 1940, la vârsta de 53 ani.
Ţara de origine România
Citate de Nicolae Tonitza

Nicolae Tonitza (n.13 aprilie 1886, Bârlad - d.26 februarie 1940, București) a fost un pictor și grafician român, interpret al "tristețelor luxuriant colorate" și al unor sincere simțăminte de revoltă mocnită și îndelung resemnată.

S-a născut la13 aprilie 1886 la Bârlad, primul dintre cinci copii ai Anastasiei și ai lui Neculai Toniță. Frecventează școala primară de băieți nr.2 și urmează Gimnaziul real "Manolache K. Epureanu" din Bârlad. În 1902 părăsește Barladul pentru a se înscrie la Școala națională de Belle-Arte din Iași, avându-i printre profesori pe Gheorghe Popovici și Emanoil Bardasare (dar nu va putea să își ia diploma de absolvire deoarece participă în ultimul an la o grevă a studenților) iar printre colegi pe Ștefan Dimitrescu, cu care va rămâne prieten până la moartea celui din urmă.
În 1903 cunoaște Italia, în cadrul unei excursii a studenților de la Arheologie din București, condusă de profesorul Grigore Tocilescu. Vacanța următoare rămâne în țară, unde, împreună cu alți colegi, zugrăvește biserica din satul Grozești.
În 1908 pleacă în Germania, la München, unde este admis la Königlich Bayerischen Akademie der Bildenden Künste (Academia Regală Bavareză de Arte Frumoase, actualmente Academia de Arte Frumoase München) în clasa profesorului Hugo von Habermann. Expune la Kunstverein, trimite caricaturi la revista Furnica și articolul "Importanța criticii de artă" la revista Arta română din Iași, care reprezintă debutul său în publicistică. Părăsește Germania, fără să-și fi terminat studiile, și călătorește în vara anului 1909 în Italia și în toamnă în Franța, unde rămâne pentru doi ani la Paris.
La Paris frecventează atelierul lui Pierre Laprade și face studii după pictori celebri. Influența preocupărilor din epocă nu întârzie să-și pună amprenta în opera tânărului artist, pe care calitățile de colorist și prospețimea senzațiilor îl fac să găsească repede drumul spre originalitate. Problemele impresionismului, cuceririle postimpresioniștilor și, nu mai puțin, modul decorativ de a gândi, compoziția și fastul stilului belle époque îi vor determina hotărâtor opțiunile estetice. Pictează peisaje, portrete și compoziții, pe care le expune în atelierul său din Montparnasse. Echilibrul, hedonismul- acea bucurie nereținută în fața fermecătoarelor aparențe ale realității - senzualitatea temperată, se traduc deja în aceste opere de început, pline de strălucirea luminii, exaltarea tonurilor și sudura perfectă dintre formă și culoare.
În 1911 se reîntoarce în țară, mai întâi la Bârlad și mai târziu la Iași (unde predă un timp ca suplinitor la desen la Liceul militar). Participă la expoziția "Tinerimii artistice". În 1912 termină cursurile Școlii naționale de Belle-Arte și obține prin concurs certificatul de "pictor bisericesc". Va zugrăvi bisericile din Scorțeni, Siliște, Poeni, Văleni și altele. Se căsătorește în 1913 cu Ecaterina Climescu și va avea doi copii, Catrina și Petru. Din cauze economice renunță la pictură câțiva ani și lucrează ca redactor la ziarul Iașul. În 1916 expune la București 94 de picturi și desene, împreună cu Ștefan Dimitrescu. Mobilizat și trimis pe front, cade prizonier în luptele de la Turtucaia, de unde va fi trimis în lagărul de prizonieri din Kirjali, Bulgaria. După război se stabilește la București, unde - alături de participările la expoziții și ilustrări de cărți - colaborează la publicații de orientare socialistă cu desene și cronici artistice. În perioada 1921-1924 locuiește la Vălenii de Munte. Devine redactor la revista Artele Frumoase. În 1922 călătorește în Transilvania, unde îl cunoaște pe pictorul sătmărean Aurel Popp, cu care se va împrieteni și va purta o vastă corespondență. În 1924 expune la Bienala din Veneția iar un an mai târziu se retrage din asociația "Arta Română" și - împreună cu Francisc Șirato, Oscar Han și Ștefan Dimitrescu- întemeiază "Grupul celor patru".

În anii următori, până în1934, au loc repetate expoziții ale "Grupului celor patru". Tonitza, între timp considerat "cel mai de seamă" pictor român în viață, expune și în străinătate: Barcelona(1929), Amsterdam(1930), Bruxelles(1935). În 1933 ocupă catedra de pictură la Academia de Belle-Arte din Iași, rămasă vacantă în urma decesului lui Ștefan Dimitrescu iar în 1937 devine rector al Academiei. În anii 1933 și 1934 pictează împreună cu Francisc Șirato în Dobrogea, realizând o serie de tablouri și desene cu peisaje din Balcic. În 1939 se îmbolnăvește grav și la 26 februarie 1940 se stinge din viață. În semn de omagiu îi sunt expuse lucrări la "Salonul Oficial" și la expoziția din cadrul "Lunii Bucureștilor".

O privire retrospectivă asupra operei lui Tonitza ne revelează în prima perioadă o pictură academistă purtând pecetea școlii müncheneze, și, drept corolar, un interes major pentru desen, în detrimentul picturii. În scurtul său popas parizian, face tentative timide de a-și însuși viziunea impresionistă, dar preferința lui pentru exprimarea grafică îi va îndrepta atenția spre creațiile lui Daumier. Revirimentul cromatic, pe care fruntașii picturii franceze nu izbutiseră să-l provoace, a fost declanșat de Ștefan Luchian, fără ca acest fapt sa-l facă pe Tonița să rămână la o treaptă inferioară, deși el și-a descoperit multe afinități cu pictorul "Anemonelor". După această perioadă, tablourile realizate între 1930 și 1935 își cuceresc deplina autonomie artistică, eliberându-se de orice influențe. Grafica, plină de maliție și deseori de dramatism - a colaborat la numeroase reviste culturale și sociale ale vremii:"Rampa","Flacăra","Clopotul","Hiena" etc. - sunt mărturii ale participării intense la viața epocii.
Pictura rămâne, dincolo de frământările cotidiene, de angajarea în evenimentele contemporane, senină, vorbind despre un ideal estetic clasic, despre cultul frumosului, despre o artă înțeleasă ca expresie a permanenței valorilor spirituale. Această viziune autonomă se conturează în portretele de copii. "Ochii lui Tonitza", ochii copiilor pictați de el, ne privesc astăzi cu o nostalgică inocență, cu o amară melancolie și candoare. Ochii aceștia mari, rotunzi și expresivi sunt inconfundabila pecete a stilului său de o unică poezie în arta plastică românească.
De la sobra muzicalitate picturală de o rafinată împletire de poezie și realitate, Tonitza trece în ultimii ani ai vieții la o manieră cu reminiscențe orientale, datorită fără îndoială farmecului peisajului dobrogean. Este perioada premergătoare așa-numitei faze japoneze, caracterizată printr-un decorativism excesiv și printr-o simplificare a paletei dusă aproape până la monocromie.
Evaluați acest autor:
Generează un alt cod=  

Citate Nicolae Tonitza

Nicolae Tonitza

În artă, forma nu e niciodată perfectă prin ea însăşi, ci...

Citat de Nicolae Tonitza despre artă, artă fotografică
Nicolae Tonitza

Când reproduci natura - eşti sclavul ei. Când o...

Citat de Nicolae Tonitza despre natură
Nicolae Tonitza

Dările de seamă ce se fac prin foile noastre zilnice...

Citat de Nicolae Tonitza despre răutate, pictură, crimă, infractori, public, suflet
Nicolae Tonitza

Artistul modern, spre deosebire de cel din trecut, este...

Citat de Nicolae Tonitza despre artiști, scriitori, lume, voință, viteză, trecut

Citate de Nicolae Tonitza, teme

Citate de Nicolae Tonitza despre Ajutor Citate de Nicolae Tonitza despre Arhitectură Citate de Nicolae Tonitza despre Armonie Citate de Nicolae Tonitza despre Artă Citate de Nicolae Tonitza despre Artă fotografică Citate de Nicolae Tonitza despre Artiști Citate de Nicolae Tonitza despre Așteptare Citate de Nicolae Tonitza despre Cer Citate de Nicolae Tonitza despre Clipă Citate de Nicolae Tonitza despre Concentrare Citate de Nicolae Tonitza despre Creație Citate de Nicolae Tonitza despre Crimă Citate de Nicolae Tonitza despre Dușmani Citate de Nicolae Tonitza despre Față Citate de Nicolae Tonitza despre Hoţi Citate de Nicolae Tonitza despre Infractori Citate de Nicolae Tonitza despre Liniște Citate de Nicolae Tonitza despre Logică Citate de Nicolae Tonitza despre Lucruri Citate de Nicolae Tonitza despre Lume Citate de Nicolae Tonitza despre Morală Citate de Nicolae Tonitza despre Natură Citate de Nicolae Tonitza despre Nevoie Citate de Nicolae Tonitza despre Noapte Citate de Nicolae Tonitza despre Ochi Citate de Nicolae Tonitza despre Parfum Citate de Nicolae Tonitza despre Pictură Citate de Nicolae Tonitza despre Public Citate de Nicolae Tonitza despre Răutate Citate de Nicolae Tonitza despre Școală Citate de Nicolae Tonitza despre Scriitori Citate de Nicolae Tonitza despre Singurătate Citate de Nicolae Tonitza despre Soare Citate de Nicolae Tonitza despre Stil Citate de Nicolae Tonitza despre Suflet Citate de Nicolae Tonitza despre Tăcere Citate de Nicolae Tonitza despre Țigani Citate de Nicolae Tonitza despre Timp Citate de Nicolae Tonitza despre Trecut Citate de Nicolae Tonitza despre Viață Citate de Nicolae Tonitza despre Viteză Citate de Nicolae Tonitza despre Voință Citate de Nicolae Tonitza despre Zi